סוציולוגיה- 2 יח"ל
גורלו של אדם אינו נתון אך ורק ביד המקרה. האדם אינו מנותק מן הסובב אותו, ומחשבותיו ומעשיו אינם נקבעים אך ורק על ידי מה שמכונה "רצון חופשי". נהפוך הוא, כל אחד מאיתנו מקבל מדי יום ביומו החלטות חשובות במישור האישי, אך הוא מחליט אותן במסגרת הזירה הרחבה יותר המכונה 'חברה' – המשפחה, בית הספר, הקהילה או העולם הגדול.
התבונה הסוציולוגית היא ביסודה הכרה בכך שהעולם החברתי מכוון את מעשינו והכרעותינו כשם שחילופי העונות משפיעים על האופן שבו אנחנו מתלבשים או מבלים.
נושאי הלימוד המרכזיים הינם:
תרבות צריכה ונעורים- שם נלמד מהי זהות, רשתות חברתיות, תרבות הפנאי והצריכה של גיל הנעורים .
עולם העבודה – משרות בעולם העבודה המודרני, דור ה Z/Y/ X , זהות תעסוקתית כולל אילו חסמים קיימים , תרבות ארגונית, קוד אתי , תרבות ארגונית שלילית כמו נפוטיזם, המאפיינים המיוחדים של תעסוקת בני נוער.
גלובליזציה – מאפייני הגלובליזציה , תיאוריות בנושא גלובליזציה ,מהי הגירה גלובלית? גלובליזציה לאן? כיצד והאם משפיעה הרשת החברתית על תהליכים גלובליים ועל זהות היחיד?
חיים משפחתיים- תיאוריות על מוסד המשפחה , בחירת בן זוג והגורמים לשינויים במבנה המשפחה.
פסיכולוגיה- 2 יח"ל
פסיכולוגיה היא מדע החוקר את התנהגות האדם.
מדוע התאהבת דווקא בבן.ת הזוג הנוכחי.ת? כיצד מתקבלות החלטות משמעותיות בקבוצה? מדוע ילדים מתחילים את כיתה א' דווקא בגילאי חמש-שש? מדוע אנשים מסוימים מתמודדים טוב יותר מאחרים עם אירועים טראומטיים? ממה נובעים מצבי דיכאון וחרדה וכיצד מטפלים במצבים אלו?
על שאלות אלו ורבות אחרות מנסה להשיב הפסיכולוגיה וכפי שניתן לראות, מדובר בתחום נרחב הנוגע כמעט לכל היבט של חיינו.
נושאי הלימוד המרכזיים הינם:
פסיכולוגיה קוגניטיבית- היווצרותם של הייצוגים הפנימיים/המנטאליים של העולם, המצויים בתודעה ובחשיבה שלנו, תהליכי תפיסה , עיבוד מידע וזכרון.
פסיכולוגיה חברתית- ההשפעה, האמיתית או המדומיינת, של החברה על מחשבותיו, הרגשותיו והתנהגותו של היחיד, אלטרואיזם.
רגשות- פענוח ועיבוד מידע המתייחס לרגשות. הנושא 'לחץ' – stress ייבחן כמקרה ספציפי של ריגוש, ויאפשר הבנת הקשר בין עוררות פיסיולוגית, רגש וקוגניציה.
פסיכולוגיה התפתחותית- השינויים הטבעיים והנורמטיביים שעובר הפרט במהלך חייו, כתוצאה משילוב של גדילה, בשלות ולמידה.
פסיכולוגיה של האישיות- מבנה תיאורטי כללי המבטא את אופן הארגון של האישיות אצל בני אדם ומהם הגורמים המשפיעים על עיצוב אישיותו של הפרט.
פסיכולוגיה חיובית- עיסוק במרכיבים הבריאים והחיוביים של האדם, בכוחות הפנימיים שלו, בחוזקות שלו , אשר מאפשרים לו לחוות את החיים כתהליך של גילוי.
עבודת חקר – 1 יח"ל
התלמידים הלומדים מדעי החברה חייבים במסגרת לימודיהם לערוך מחקר אמפירי במדעי החברה.
התלמידים בוחרים נושא שמעניין אותם, מנסחים שאלת מחקר, קוראים חומר תאורטי, משתמשים בכלי מחקר המקובלים לעריכת מחקר, מביאים את תוצאות מחקרם ומנתחים תוצאות אלו.
ההתנסות בהכנת עבודת החקר במדעי החברה נותנת לתלמידים הבנה של המחקר המדעי בן-זמננו.
דוגמאות לנושאים של תלמידים:
הקשר בין מין/גיל הנחקר לבין שימוש בהומור במצבי לחץ
הקשר בין הימצאות במבנה משפחה שונה (הורים נשואים/ גרושים/ מש' חד הורית/ חד מינית) לבין עמדות כלפי זוגיות/ מוסד המשפחה.
הקשר בין אזור מגורים (קו עימות/ לא קו עימות) לבין חוסן נפשי
הקשר בין צפייה בסרטי דיסני בילדות לבין עמדות כלפי מעמד האשה
הקשר בין השתתפות במסגרות לא פורמליות כגון (מדא, תנועות נוער וכד) לבין אמפטיה
הקשר בין חברות בתנועות נוער לבין עמדות כלפי השירות הצבאי
הקשר בין הימצאות ברשתות החברתיות לבין דימוי עצמי
הקשר בין הימצאות בתאומות לבין דימוי עצמי
הלימוד מתבסס על הקניית חומר, דיונים והתנסויות מעשיות להבנת הנלמד
טעימות מחוויית הלמידה במדעי החברה:
פרק לחץ-
עבודות תלמידים על המקום הבטוח שלהם (בזמן מלחמת חרבות ברזל)
תרגיל בהתנסות חוסר שליטה כמקור ללחץ
תרגיל נשימות ונשיפות להתמודדות עם מצב הלחץ
.תרגיל בפוטותרפיה- למצוא כוחות אצלי ולהעניק אותם לקבוצה
`